Blog

BACK
aug 26, 2018 |
Wendy

Cats Only Blog: Sneak preview van mijn 1e echte boek!

Zoals je inmiddels vast wel gehoord hebt ben ik druk bezig om het boek wat deelnemers van de workshop 'Trim je eigen kat' meekregen te professionaliseren. Naast dat de gehele tekst eens flink onder de loep wordt genomen wordt het boek voorzien van duidelijke instructiefoto's zodat jij een beeld hebt bij de theorie. En nog een mooie bijkomstigheid mijn Word bestandje wat ik telkens netjes printte, nou ja netjes foto's printen is toch wel een uitdaging voor mijn huis-tuin en keukenprinter, wordt vervangen door een strak gedesigned e-book. Dit boek wordt over een tijdje aangeboden aan mijn deelnemers van de workshop: 'Trim je eigen kat' maar is ook los te koop voor kattenliefhebbers die door middel van thuisstudie de vacht van hun kat nog beter willen leren onderhouden.

Als voorproefje voor dit boek deel ik bij deze alvast het hoofdstuk 'Het ontstaan van dit e-book' met je. Ik ben heel erg benieuwd wat je ervan vind, dus deel het graag met me. Smaakt dit hoofdstuk naar meer? Ik ben op zoek naar een aantal proeflezers die in ruil voor een recensie gratis het boek ontvangen. Voel jij je geroepen? Meld je dan alvast aan via wendy@cats-only.nlmet als onderwerp: 'Ja, ik wordt heel graag proeflezer van het e-book' en je hoort ter zijner tijd van me.

'Het ontstaan van dit e-book

Mijn god, wat baalde ik toen ik oktober 2012 mijn rechterpols brak. Niet alleen kon ik zes weken lang niet aan de slag in het dierenpension waar ik toen werkte, ook het werk in mijn eigen kattentrimsalon lag stil. En hoe moest dat nu met mijn eigen Noorse Boskatten Jenny en Nikita die destijds bij ons woonden, die hadden toch regelmatig vachtverzorging nodig? Niets bleek minder waar te zijn. En eerlijk gezegd kwam dat bij mij als een donderslag bij heldere hemel.

Door mijn revalidatie van maar liefst zes weken had ik ineens zeeën van tijd om een extra cursus te volgen. Daarom streek ik in november neer in de schoolbanken van het HKI, waar ik in 2010 al mijn hondentrimopleiding had afgerond. Deze keer koos ik voor de workshop ‘Katten trimmen’ van Jet Bijen – Veldhoen. Daar viel ineens alles op zijn plek. Het 8- tot 12-wekelijks ontwollen en/of plukken van katten, wat ik tot dan toe deed bij de katten van mijn klanten en bij mijn eigen Noren, bleek helemaal niet nodig. Sterker nog, dat zorgde er juist voor dat deze katten altijd mijn hulp nodig zouden blijven houden. Het is achteraf gezien ook erg krom, menselijke hulp voor een zelfstandig dier dat met een goede vachtgroei-cyclus eigenlijk alles zelf zou moeten kunnen.

Het feit dat mijn hulp eigenlijk overbodig was werd nog eens extra bevestigd toen ik na anderhalve maand gips weer rustig aan de gang mocht en weer tijd kreeg voor de vachtjes van mijn eigen Noren. In plaats van een achterstallige vacht met klitten te constateren zag ik eigenlijk niets geks. Op dat moment besloot ik het advies van Jet - “leave the coat alone” - op te volgen en niets te doen totdat het echt nodig was. En ik kan je zeggen: die tijd is niet meer aangebroken. Tot hun einde toe hebben mijn dames hun totale vacht zelf onderhouden. Uiteraard vond ik nog wel haren in huis, maar alleen nog in het voorjaar was er een flinke piek in plaats van dat ik iedere drie maanden een nieuwe bos zwervende haren vond. Het spreekt voor zich dat ik vanaf dat moment per direct het roer om heb gegooid en mijn hele manier van werken heb aangepast.

Moet iedere (langharige) kat geholpen worden
met zijn vachtverzorging? Nee dus!

Waarschijnlijk vraag je je nu af waarom je dit boek dan hebt gekocht. Maar ervaring leert dat niet iedereen zoveel geluk heeft. Sommige katten krijgen nu eenmaal wél klitten. In dit boek kom jij erachter hoe de ideale wereld er uit ziet, maar ook wat er mis kan gaan én natuurlijk hoe jij dit vervolgens kunt oplossen.

In de acht jaar dat ik als kattentrimster werk heb ik inmiddels duizenden katten op mijn trimtafel gehad. Een erg groot gedeelte daarvan zie ik inmiddels eenmalig of maar eens per jaar, vooral die katten van na mijn ‘het-roer-moet-om’ actie. Door mijn adviezen aan de eigenaren - die tijdens de trimbeurt alle tijd hebben om mee te kijken en luisteren - blijkt dat de baasjes zoveel opsteken dat zij hun kat door het jaar heen prima zelf kunnen ondersteunen. Ik zie hen dan ook alleen nog maar in echte gevallen van nood of in tijden dat ze door de bomen (haren) het bos niet meer zien.

Met dit boek wil ik ook jou voorzien van een heleboel kennis. Zo kan jij straks ook zelf je kat helpen. Tenslotte is dat iets dat iedereen het liefste doet en daarnaast is het jouw dier, dus het is begrijpelijk dat jij ook de gehele verantwoording wilt dragen.

Ik wens je heel veel leesplezier. En mocht je na het lezen van dit boek nog behoefte hebben aan een lesje vachtverzorging in de praktijk, schrijf je dan vooral in voor mijn workshop ‘Trim je eigen kat’, waar we - bij mij in de salon of bij jou thuis - één-op-één aan de slag gaan met het verzorgen van de vacht van jouw kat. Ik zie je ook graag een keer bij mij in de katsalon of in het kattenhotel.

Leestip: Ben je benieuwd naar mijn beweegredenen om via deze werkwijze een kattenhotel en kattentrimsalon te runnen? Bekijk dan eens mijn voorstelpagina.'

Smaakt dit hoofdstuk naar meer? Ik ben op zoek naar een aantal proeflezers die in ruil voor een recensie gratis het boek ontvangen. Voel jij je geroepen? Meld je dan alvast aan via wendy@cats-only.nl met als onderwerp: 'Ja, ik wordt heel graag proeflezer van het e-book' en je hoort ter zijner tijd van me.

Ps. Ik zoek nog een geweldige pakkende titel voor dit boek. Heb jij een goed idee? Schroom dan niet en deel het met me!