Blog


BACK
nov 8, 2020 |
Wendy

Artikel: Van offline op de trimtafel naar online webinar

Artikel voor het ABHB Trimmagazine door Wendy Govers - van Thiel editie 3-2020 

Een volle agenda, drukte in de kattentrimsalon en aankomende drukte in het kattenhotel en toen… werd het stil. Het coronavirus zette ieders wereld op zijn kop en dat was meteen te merken. Klanten waren bang en afwachtend, want wat stond er te gebeuren? Niemand wist het, maar ik begreep meteen dat corona een blijvertje was. Dus werk aan de winkel, want vooral het kattenhotel (80 procent van mijn omzet) krijgt dit jaar harde klappen.

 

Trekken aan een dood paard, ofwel vakanties voor de kat verkopen aan mensen die zelf niet op vakantie gaan, mogen of durven, was geen goede optie. Daarom moest ik een andere manier verzinnen om dat verloren deel van mijn omzet van dit jaar te verdienen.

Toen ik in een nieuwsbericht las dat onze buurman, een aardbeienteler,

ook keihard geraakt was, omdat zijn plukkers in Polen zaten en niet hier, dacht ik even: ik ga aan het werk als aardbeienplukker, net als vroeger. Deze gedachte heb ik echter snel opzijgezet. Niet omdat ik mezelf hier te goed voor voelde, maar juist omdat ik als ondernemer andere manieren kan vinden om met mijn vak klanten te helpen, juist in deze bizarre tijd.

Dus even full focus op het kattentrimmen. Een volle agenda in de kattentrimsalon, dat was speerpunt nummer één. Dat was makkelijk te halen in deze tijd. Door de overgang van de winter naar de lente zitten de kattenvachten allemaal in de klit, dus afspraken krijgen is geen kunst. Maar helaas ben je dan qua omzet afhankelijk van hoeveel uren er in een dag zitten. Op naar iets schaalbaars dus om dat gat op te vangen.

Meteen voor 100 deelnemers

Ik had het idee om een onlinecursus op te zetten. Een cursus om katten klitvrij door de crisis te krijgen. Deze cursus wilde ik vooral aanbieden aan katteneigenaren die door de crisis niet naar de trimmer kunnen, omdat deze gesloten is bijvoorbeeld. Maar ook mensen die niet van huis mogen omdat zij zelf ziek zijn of niet durven omdat ze simpelweg in de risicogroep zitten. Deze cursus moest er snel komen, want juist

door de ruiperiode staken klitten in no time de kop op en er moest nu hulp komen. Dus maakte ik ‘met poep in mijn broek’, zoals mijn coach altijd zegt, een Facebook-event aan en deed een aankondiging dat ik over drie dagen een webinar zou houden. Mijn allereerste ooit, en dat ook nog eens met een kat op de trimtafel. Tot mijn grote schrik liep deze al snel vol, waardoor ik meteen voor 100 deelnemers stond te praten.

Meekijken op de trimtafel

In dit webinar vertelde ik over mijn onlinecursus en daarna verkocht ik binnen een weekend al meer dan tien cursussen. En dat terwijl het cursusmateriaal nog niet eens af was. Ondertussen werkte ik hard aan de content en deed ik nog een tweede en derde webinar.

Mijn deelnemersclub groeide zienderogen en doet dat nog steeds. Het leuke was dat zelfs doelgroepen waar ik helemaal niet aan had gedacht zich aansloten. Zo horen bij mijn clubje nu ook enkele kattenfokkers, maar ook trimmende collega’s die het leerzaam vinden om via de digitale weg mee te kijken op mijn trimtafel. Als dat geen twee vliegen in één klap zijn, weet ik het niet meer. Op deze manier help ik kattenliefhebbers en professionals aan meer kennis. Daarbij is het voor mij een heel mooi tijdverdrijf waarmee ik vaste klanten help, in de kijker kom voor nieuwe klanten, mijn boek nog eens extra promoot en weer wat rekeningen kan betalen.

Stappenplan voor het organiseren van een webinar

Wil je zelf ook aan de slag met het geven van webinars maar heb je geen idee waar te beginnen? Dan help ik je graag met het volgende stappenplan.

STAP 1 - Bepaal je doel

Bedenk wat het doel is van je webinar.

Wil je puur informeren? Wil je er nieuwe trimafspraken uit halen? Wil je deelnemers aanzetten tot aankoop van een product?

Enzovoort.

STAP 2 - Doe een aankondiging

Verzin een titel en een omschrijving voor het webinar. Zorg dat de titel iets triggert en maak in de omschrijving duidelijk wat je gaat doen, vertellen, laten zien en zeker ook voor wie dit webinar geschikt is.

Kondig dit webinar aan op een manier die voor jou prettig is. Deel hem bijvoorbeeld via een appje of mailtje aan je vaste klanten. Dat voelt wellicht wat minder spannend dan gelijk voor onbekenden

te gaan staan. Of deel hem juist voor een breed publiek en maak een Facebook- event.

Zorg er altijd voor dat er een aanmeldlink bij de aankondiging zit. Wanneer je

Zoom gebruikt, zoals ikzelf, kun je een registratielink aanmaken waardoor deelnemers zich gelijk automatisch kunnen registreren. Dit scheelt jou veel werk.

STAP 3 - Promoten maar!

Nu is het zaak dat mensen jouw aankondiging gaan zien en beter nog: dat zij er iets mee gaan doen. Onthoud dat de gemiddelde persoon pas actie onderneemt nadat ze je (berichten) zeven keer hebben gezien. Herhalen is dus het advies! Stuur

de aankondiging door naar mensen waarvan je denkt dat ze geïnteresseerd zijn. Deel het event dagelijks, post het event in Facebookgroepen, kaart het aan bij klanten in je salon, enzovoort. Deel het zo vaak dat je het zelf niet meer kunt aanzien en denkt dat iedereen verzuipt in jouw reclame.

Vergeet dat laatste overigens direct, want slechts een heel klein aantal van jouw Facebookvolgers ziet jouw berichten. Ik geloof dat het zelfs maar één procent is, dus kun je nagaan hoe vaak je iets moet posten voordat iedereen het één keer gezien heeft.

STAP 4 - Content maken

De aanmeldingen stromen binnen en dan

– ja echt dan pas – ga je aan de slag om op papier te zetten wat je gaat doen en wat je precies wil vertellen. Waarom zou je je immers druk gaan maken over een heel script als je nog niet eens een deelnemer hebt. Bij mij diende het script tevens als spiekbriefje ;-)

Maak daarna een lijstje wat je nodig hebt voor het webinar zelf. Denk hierbij aan een laptop of smartphone (met statief) met camera en microfoon en een Zoom- account. Maak ook een lijst van wat

je tijdens je webinar nodig hebt: welke trimmaterialen je wil gebruiken, welke borstels je wil laten zien, enzovoort.

STAP 5 - Testen

Voor niet-techneuten zoals de gemiddelde trimmer, is het verstandig om eerst een keer een webinar te testen. Zorg dat je weet hoe mensen zelf in kunnen loggen. Wel zo fijn als jij dit aan deelnemers kunt uitleggen voor het webinar. Geloof me: dat scheelt gedoe bij de start van het webinar. Zorg dat je weet welke functies jij moet beheren tijdens het webinar. Denk hierbij aan het delen van een scherm, wanneer

je een presentatie wil laten zien, of het uitzetten van geluid van de deelnemers. Wel zo fijn om je verhaal te kunnen doen zonder afleiding. Bekijk ook meteen of je gebruik kunt maken van de chat (of dat zichtbaar is vanaf de plek waar jij staat) of dat de vragen moeten worden gesteld met geluid. Tip: meld dit dan ook gelijk aan je deelnemers. Zo weten ze waar ze aan toe zijn en houd je het lekker interactief.

STAP 6 - En gaan!

En dan is het zover: het webinar gaat van start. Zorg dat je tijdig je hele videosetting opbouwt. Dat je laptop of telefoon is opgeladen, dat het licht goed is en dat

je al je spullen klaar hebt liggen. Zorg er ook voor dat je demomodel

(mocht je deze gaan gebruiken) tijdig arriveert. Dat voorkomt stress voor jullie allebei. En ga ervoor! Klinkt simpel, maar het is gewoon doen. Ga je de mist in met dingen, so be it! Ga er gewoon nog een keer voor, en nog een keer. Oefening baart kunst.

Extra tip:

Neem het webinar op! Zo kun je hem zelf nog een keer terugkijken om te zien dat je het echt zo slecht niet deed ;-) En kun je het webinar later nog eens delen met je klanten of plaatsen op je Facebook- of Youtube- kanaal. Dat geeft nog eens extra exposure en het kost je geen extra werk meer.

Wil je een van mijn webinars terugkijken? Bekijk dan hier een van de eerste webinars die ik opnam.

Bekijk hier het originele artikel.