Blog


BACK
apr 14, 2019 |
Wendy

Hoe maak je van je klant een vachtexpert?

Artikel door Wendy Govers - van Thiel voor het ABHB trimmagazine editie 1 - 2019

‘Ho, wacht eens even, ík ben de vachtexpert’ hoor ik je denken. Dat is ook zeker waar, maar dat betekent niet dat jouw klant een leek moet blijven. De tijd dat je klanten ‘dom’ moest houden is voorbij. Klanten willen steeds meer weten en dus ook leren en staan overal voor open. En waarom zou je ze ook ‘dom’ willen houden? Voor ons als trimmer is niets zo fijn als een baas die er samen met ons voor kan zorgen dat de vacht van hun kat of hond in topconditie kan blijven.

Iedere hondentrimmer droomt ervan om iedere acht à twaalf weken een welwillende baas over de vloer te krijgen die een klitvrije hond meebrengt. Na een lekker badje kun je heerlijk beginnen met het knippen van een mooi model waarna hondlief even later weer herenigd wordt met een trotse baas. In de praktijk gaat het echter vaak anders. Een klittenbaal wordt bij je achtergelaten met de boodschap: “Niet te kort graag en hoe laat kan ik hem op komen halen?” Al zuchtend begin je je werk en maak je ervan wat ervan te maken is, maar een mooi model waar je trots op kunt zijn dat zit er niet in. Vervolgens bij het ophalen is ook de baas niet trots op haar hondje, dat toch korter is geknipt dan de bedoeling was. Twee verliezers dus, of eigenlijk drie. Jij hebt een energielek omdat je liever een leuk model had geknipt dan een klittenbaal ontvilt, de baas had hem liever wat langer en de hond was al niet blij met die pak klitten.

En ja ook in de kattentrimsalon krijgen wij kattentrimmers in vrijwel alle gevallen een geklitte of vervilte kat op tafel die we met een coupe-je ‘gatenkaas’ zoals ik het altijd noem – ofwel een vacht waar kale plekken overblijven waar klitten zaten – weer naar huis sturen.

Onwil
Terug naar de ideale wereld want daar willen we graag naar toe. Want het geeft zoveel meer energie om dieren te helpen met een enkel klitje en daarbij een erg dankbare baas te hebben, dan om extreem vervilte dieren uit te pellen met daarbij een baas die er de ernst niet zo van inziet. Helaas lijkt het in de kattenwereld of dit laatste type katten en bazen bij elkaar te horen. Toch ben ik er inmiddels achter gekomen dat het niet zozeer onwil is van de eigenaar, maar onwetendheid.

Knowhow
Op naar meer knowhow voor mijn klanten dan. Maar hoe? In de hondentrimsalon waar ik tien jaar geleden stage liep, was er bij het brengen en halen van de hond tijd om even met de baas te praten. Bij het brengen was er vanzelfsprekend tijd voor de baas om te vertellen wat zij wilde, maar bij het ophalen was het aan ons. Wij konden vertellen wat onze bevindingen waren, wat wij gedaan hadden, waarom, en er was tijd voor het tippen van de baas wat meestal neer kwam op: “Er zaten toch meer klitten in de vacht dan gedacht dus voortaan moet je beter, meer, vaker borstelen.” En daarmee hield het op, want meer tijd was er gewoonweg niet. Als de baas al gehoord had wat je zei – want ze was immers drukker bezig met haar hond dan met luisteren –dan was het maar de vraag of ze er wat mee kon. Want wat is meer, beter, vaker en hoe dan? Kortom de volgende afspraak was het weer hetzelfde liedje.
Nu heb ik als kattentrimmer wat meer tijd. Want bij ons gaan de baasjes niet naar huis, maar blijven zij erbij. Hierbij heb ik een uur de tijd om naast een gezellig praatje ook uitleg te geven over de vacht, over het feit dat klitten pijn doen, hoe de klant beter zou kunnen controleren en kammen en waarmee. Maar eerlijk is eerlijk, wat onthoud je van een uur kletsen? Waarschijnlijk vast wel iets maar is dat genoeg?

Meer wegen naar Rome
Wat zouden wij kunnen doen om onze klanten bewuster te maken over de vacht van hun huisdieren? Natuurlijk zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, maar ik geef je graag een kijkje in mijn keuken. Want in de afgelopen jaren heb ik verschillende leuke manieren gevonden om mijn klanten zonder te pushen toch steeds bewuster te krijgen.

BLOGGEN
Door het regelmatig plaatsen van een goede blog met de nodige tips en trucs neem jij jouw klanten steeds een stukje verder mee in onderwerpen waarvan jij denkt dat het belangrijk is dat zij er meer over weten. Door op regelmatige basis een blog te schrijven, zitten klanten op den duur letterlijk te wachten op je blog. Deel hem in je nieuwsbrief, op Facebook en Instagram maar zeker ook op je website. Zo voorzie je die automatisch van meer content waardoor je nog meer mensen kunt helpen met hun problemen.

ARTIKELEN SCHRIJVEN
Heb je het schrijven te pakken, trek dan de stoute schoenen aan en benader een tijdschrift of jij niet eens een artikel mag schrijven voor hen. Op deze manier bereik je ook niet-klanten die je hierdoor ook bijleren. Hoe meer kennis hoe beter!

SCHRIJF EEN PERSBERICHT
Of beter nog: laat er eentje schrijven. Ieder zijn vak toch zeker. Want ja, ik kan wel een verhaaltje schrijven maar hoe krijg ik het dan bij de pers? Gelukkig zijn er bedrijven die daar heel erg bedreven in zijn en voor zo’n 150 euro met liefde een bericht schrijven en het rondstrooien in de media. Daarnaast staat het nog een half jaar in een beeld- en tekstbank waar de media uit putten om hun nieuws te vinden. Mijn laatste persbericht werd op donderdagmiddag uitgebracht en zorgde er die middag nog voor dat er een vermelding in het blad Hart voor dieren kwam. De volgende dag volgde er nog een beelddownload voor in een magazine en een interview op de radio. En in het weekend werd mijn boek (waarvoor het persbericht was uitgegaan) ook nog genoemd op een productnieuwspagina. Ik blij met de aandacht en nog meer mensen bewust van de vachtproblemen bij hun kat.

WORKSHOP
Bied je klanten een workshop aan. In deze workshop leer jij jouw klant om de vacht van hun kat of hond bij te houden. Zij hoeven immers niet te weten hoe alle vachten in elkaar zitten, alleen die van hun huisdier is relevant. Doordat je je klant leert hoe het moet, laat je ook meteen zien hoeveel werk het is. Hierdoor zullen er klanten zijn die vervolgens niet meer komen omdat ze het nu zelf kunnen, maar geloof me: dit zijn ambassadeurs die je naam echt wel rondvertellen. Daarnaast heb je ook de klanten die door de les in staat zijn de vacht van hun dier beter bij te houden waardoor jij voortaan een klitvrij dier op tafel krijgt. Heerlijk toch? Tot slot heb je nog de klant die er niets van leert, maar er wel achter is gekomen hoeveel werk het is. Deze klant kun je nu wellicht makkelijker overhalen om voortaan eerder te komen zodat er nog minder klitten in de vacht zitten. Eén ding is zeker: klagen over een tarief zal zij niet meer doen. Ze weet nu immers dat het meer werk is dan ze aanvankelijk dacht.

VLOGGEN
Filmpjes, wie houdt er nu niet van? Neem daarom zo nu en dan eens een filmpje op waarin je bespreekt wat jou aan het hart gaat. Of doe net zoals ik en behandel de vraag van vandaag. Dit jaar ben ik namelijk begonnen om wekelijks een filmpje op te nemen van een paar minuten waarbij ik een vraag behandel die ik heb gekregen. Ik zet een statiefje neer, plug mijn microfoon in, film het meestal in één take, knip het begin en eind eraf en gooi het op social media. Op deze manier laat je jezelf zien, geef je je klanten voorlichting en neem je hen mee in jouw werk/bedrijf.

SCHRIJF EEN BOEK
Het klinkt nogal heftig, maar het is echt te doen. Mijn boek (dat eerst een uitgeprint Word-bestandje was dat ik meegaf aan de deelnemers van mijn workshop ‘Trim je eigen kat’) is eind vorig jaar namelijk veranderd in een echt boek. Een mooi ontworpen e-book welteverstaan. Bloed, zweet en tranen zaten erin, maar het heeft nu al wat opgeleverd. Van het boek Een klitvrije kat, zo doe je dat zijn al meer dan 30 exemplaren verkocht, waarvan ongeveer de helft aan collega’s uit het vak. Erg grappig, want eigenlijk is het geschreven voor katteneigenaren die zelf willen leren hoe zij de vacht van hun kat bij kunnen houden. Maar het is leuk om te zien dat ook collega’s wat hebben aan mijn kennis. Daarnaast ziet het ernaar uit dat het e-book ook als echt boek uitgebracht gaat worden. Ik ben inmiddels met een aantal uitgeverijen in gesprek; wie had dat nu ooit gedacht? Mijn boek in de boekwinkel of op bol.com dat moet de kattenkennis in Nederland zeker ten goede komen, en mijn expertstatus ook nog.

Expertstatus
Klinken deze zaken je als veel werk in de oren? Ja, je hebt gelijk: dat is zeker zo. Maar als je tijd maakt om aan je bedrijf te werken in plaats van alleen maar erin zul je daar zeker de vruchten van plukken. Al deze manieren zorgen er namelijk voor dat je zichtbaarder wordt en expertstatus uitstraalt. Daarnaast hebben ‘nieuwe klanten’ het nodig om je meerdere malen te zien voordat zij in actie komen. Doordat jouw gezicht of naam keer op keer voorbij komt, leren zij je kennen en zullen zij bij je aan kloppen wanneer het nodig is. Zo trek je nieuwe klanten aan zonder ervoor te werven.

Cats, Coats & Coffee
Wil jij leren hoe je bovenstaande zaken aanpakt? Kom dan naar de Cats, Coats & Coffee bijscholingsdag voor kattentrimmers op 18 mei in Vianen. Naast drie andere katgerelateerde lezingen zal ook ik een lezing geven over dit onderwerp. In deze lezing geef ik je praktische tips en trucs en beantwoord ik je persoonlijke vragen zodat ook jij jouw klanten kunt voorzien van vachtkennis.

Koop je kaartje hier!

E-book of boek 
Kan jij er niet bij zijn op Cats, Coats & Coffee of vind jij een hele bijscholingsdag iets te veel van het goed maar wil je wel graag het naadje van de kous weten. Koop dan mijn e-book: 'Een klitvrije kat, zo doe je dat!'

Ga naar de shop!

Heb jij liever een echt boek in handen, of lees je liever op je e-reader met een epub bestand dan zul je nog even geduld moeten hebben. 10 juni komt namelijk het boek in een 2.0 versie uit. Wil jij de eerste zijn die dit nieuwe boek in handen heeft? Meld je dan nu aan voor de boeklancering waarbij ik je persoonlijk je boek kan overhandigen. 

Meld je aan voor de boeklancering! 

 

Bekijk hier het originele artikel